Als je met kinderen werkt, is het je vast opgevallen dat kinderen van een dag pretpark meer onthouden dan een dagje tafels van 7, werkwoorden vervoegen en aardrijkskunde. Best jammer, want ondanks al je effort om belangrijke zaken voor later bij te brengen, lijkt concurreren met Disneyland bijna onhaalbaar. Maar is dat echt zo?
"Navigeren door Kennisland: Hoe Bewegend Leren de Klas Verandert in een Avontuurlijk Leerparadijs"
Stel je voor, dat leren net zo opwindend en gedenkwaardig is als een dagje in Disneyland Parijs. Een plek waar kennisavonturen worden omgezet in fysieke bewegingen en leerlingen actief betrokken zijn bij het leerproces. Dit is het potentieel van bewegend leren, een innovatieve onderwijsbenadering die leerlingen meeneemt op een reis door kennisland, vergelijkbaar met de opwinding van een pretparkbezoek.
In een tijd waarin aandacht vasthouden in de klas een uitdaging kan zijn, biedt bewegend leren een frisse kijk op hoe we leerlingen kunnen betrekken en inspireren. Het gaat verder dan de traditionele zit-en-leerbenadering en omarmt de kracht van fysieke activiteit om leren te versterken.
Het doel? Een leeromgeving creëren, die concurrerend is met de betoverende ervaring van Disneyland.
Eén van de opvallende kenmerken van bewegend leren is de actieve betrokkenheid. Net zoals bezoekers van Disneyland deelnemen aan attracties, worden leerlingen uitgenodigd om fysiek deel te nemen aan de leerstof. Of het nu gaat om het uitbeelden van wetenschappelijke concepten of het bewegen volgens wiskundige patronen, deze actieve betrokkenheid creëert een gevoel van directe participatie.
Bewegend leren spreekt ook meerdere zintuigen aan, vergelijkbaar met de veelzijdige ervaringen in Disneyland. Leerlingen gebruiken niet alleen hun ogen en oren, maar ook hun lichaam om te leren. Deze multi-sensorische aanpak versterkt het begrip en het vasthouden van de lesstof, waardoor een diepere connectie met het onderwerp ontstaat.
Een ander aspect dat bewegend leren vergelijkbaar maakt met Disneyland is de emotionele connectie. Net zoals de opwinding van een achtbaanrit, kan bewegend leren positieve emoties oproepen. Leerlingen associëren leren niet langer met passief zitten, maar met plezierige fysieke activiteiten. Deze positieve associatie draagt bij aan een groter enthousiasme voor leren.
Wat bewegend leren tot een 'Disneyland van Kennis' maakt.
Wat bewegend leren echt tot een 'Disneyland van Kennis' maakt, is het creëren van een leerzaam avontuur. Leerlingen navigeren door de lesstof met dezelfde opwinding als het ontdekken van nieuwe attracties. Ze nemen deel aan spellen, opdrachten en bewegingen, die de abstracte concepten tot leven brengen en ze in staat stellen te verkennen en te begrijpen.
En net zoals Disneyland blijvende herinneringen creëert, kan bewegend leren hetzelfde bereiken. Kinderen onthouden niet alleen de feiten en cijfers, maar ook de fysieke activiteiten en interacties die ze hebben ervaren tijdens het leren. Deze herinneringen blijven bij hen hangen, waardoor de leerstof beter wordt verankerd in hun geheugen.
In een wereld waar entertainment en plezier de aandacht van kinderen trekken, kan bewegend leren een krachtige manier zijn om de klaservaring net zo aantrekkelijk te maken als een dag in Disneyland. Het combineert educatie met beweging, betrokkenheid en vreugde, wat resulteert in een holistische leerervaring die leerlingen niet snel zullen vergeten. Dus waarom niet de klas omtoveren tot een avontuurlijk leerparadijs en bewegend leren omarmen? Want wie zegt dat leren niet net zo spannend kan zijn als een pretparkbezoek?
Disneyland Parijs heeft natuurlijk een heel ander doel, dan lessen in de klas. Toch is het mogelijk om de ervaringen van emotionele verbondenheid, nieuwheid (zodat een diepere indruk achtergelaten wordt in het geheugen) of multi-zintuiglijkheid, persoonlijke betekenis en herhalingsfrequentie te verhogen in de klas, zodat hetzelfde effect als in Disneyland bereikt kan worden. Hieronder zijn een paar praktische suggesties met voorbeelden van oefeningen die je kunt gebruiken om bewegend leren in je les te faciliteren:
Woordenschatdans: Voor vakken zoals taal en geschiedenis kun je een "woordenschatdans" introduceren. Kies enkele belangrijke termen uit de les en wijs aan elk woord een beweging toe. Bijvoorbeeld: voor het woord "revolutie" kunnen leerlingen ronddraaien, en voor het woord "ontdekkingsreiziger" kunnen ze als een verrekijker om zich heen kijken.
Wiskundige bewegingspatronen: Gebruik bewegingen om wiskundige patronen te illustreren. Als je het hebt over rekenkundige reeksen, laat de leerlingen dan een reeks sprongen maken met gelijke tussenpozen. Voor meetkunde, vraag ze om vormen na te bootsen, zoals het vormen van een driehoek met hun lichamen.
Quiz-estafette: Organiseer een snelle quiz-estafette waarbij leerlingen naar het juiste antwoord rennen. Stel vragen over de lesstof en plaats kaarten met de antwoorden op verschillende plaatsen in de klas. Leerlingen moeten rennen naar het juiste antwoord en weer terug naar hun team.
Bewegende stations: Creëer stations in de klas met verschillende activiteiten die de lesstof behandelen. Bijvoorbeeld, bij een station over biologie kunnen leerlingen verschillende dierenbewegingen nabootsen om hun begrip van verschillende dierlijke bewegingen te demonstreren.
Wil je ook bewegend leren toevoegen aan je les, maar weet niet waar je moet beginnen? Kijk dan eens naar ons aanbod op de site voor de mastermind: het implementeren van bewegend leren.
Comments