top of page
Jacqueline Casagrande

Van bewegen naar stilte

Als leraar in het V.O. voor de klas en binnen de groepstrainingen ‘Aandacht Werkt!’ zie ik het gebeuren. Kinderen die niet stil kunnen zitten. In het V.O. vragen wij van onze leerlingen heel wat uren om stil te zitten, te concentreren in de lessen. Niet makkelijke voor kinderen om dat dag in dat uit vol te houden. Lukt het mijn leerlingen niet om hun aandacht bij de les te houden, dan ga ik met ze bewegen. In de blog leg ik uit hoe je leerlingen van bewegen naar stilte en focus kan begeleiden.



van bewegen naar stilte
van bewegen naar stilte

Kinderen die zich onrustig voelen, hebben moeite met focussen zijn gericht op het stillen van hun innerlijke onrust door te reageren op prikkels van buitenaf. Prikkels in de klas kunnen van alles zijn. Bijvoorbeeld de andere leerlingen, die zich ook niet kunnen focussen en hun innerlijke onrust uiten in de vorm die niet wenselijk is als je kinderen iets wilt leren. Hiervoor moeten zij leren hun aandacht te richten in het nu, in het moment, zodat zij in de leerstand komen.






Krijg je de aandacht er niet bij? Ga dan bewegen!

Zelf doe ik dit op allerlei manieren.

  • Energizer

  • Breingym oefeningen

  • Korte yoga-oefeningen

  • Spelactiviteiten of

  • Oefeningen waarbij ze van hun stoel af moeten komen, die totaal anders zijn dan ze gewend zijn.


Alles met als doel de leerlingen uit hun hoofd te halen en te leren de aandacht te richten in het moment. Zo leer ik de leerlingen voelen wat er gebeurd op het moment. dat je in beweging komt. Ik leer ze hun lichaam voelen! Het is zo belangrijk om verbinding te maken met je lichaam.


Kinderen vinden het moeilijk om te benoemen wat ze opmerken in hun lichaam, wat ze ervaren.

Voor mij een reden om hen in beweging te krijgen en lichaamsbewustzijn te ontwikkelen. In mijn lessen en trainingen besteed ik aandacht aan het ontdekken wat ze in hun lichaam voelen als we oefeningen doen. Daarnaast probeer ik bewustwording te creëren waarom de bewegingsoefeningen zo goed zijn voor je lichaam, voor je brein.


In het V.O. is het een must om aan kinderen uitleg te geven wat het doel is van de oefeningen. Waarom ik samen bewegen zo belangrijk vind. Waarom ik dit op deze manier doe. Het resultaat is:

  • Ontwikkelen van sociale vaardigheden,

  • samendoen,

  • delen van elkaars ervaringen,

  • open staan voor iets nieuws,

  • leren over hoe je lichaam reageert op beweging,

  • hoe je brein zich ontwikkelt door te bewegen,

  • hoe je beter kan presteren en

  • leren door bewegen.


En samen ‘gek’ doen.

Veel kinderen schamen zich om samen te bewegen in de klas. Door het vaker te doen en zelf mee te doen, wordt het ‘normaal’. Het brengt geeft zoveel voordelen en is erg zinvol om bewegingsoefeningen in je lessen in te bouwen.

Vaak beweeg ik maar 5 tot 10 minuten met ze en dan gaan we (weer terug) naar het doel van de les.


De stilte ervaren, focus op jezelf…

Ik leer ze lichaamsbewustzijn op te merken, de onrust in je lichaam te mogen voelen en van daaruit te leren je aandacht te richten op wat je wilt gaan doen. Ik doe dit door bewust aandacht geven aan de ademhaling en de intentie laten uitspreken, dat je de opdracht zo goed mogelijk wilt maken, dat je de opdracht in aandacht maakt, zodat je leert focussen op wat je aan het doen bent. Tevens laat ik ze uitspreken dat je om hulp mag vragen als je niet verder kan, dat je leert dit in rust te doen.


van bewegen naar stilte
van bewegen naar stilte

Wanneer kinderen eenmaal gewend zijn aan de ademhalingsoefening kun je uitbreiden naar andere mindfulness-oefeningen in de klas. Een aanrader is het boek: ‘Spelen in stilte, mindfulness in de klas’.


Hierin staan prachtige oefeningen, die tot de verbeelding van kinderen spreken.

Wanneer kinderen niet gewend zijn om ‘stil’ te zijn met zichzelf, is er kans op weerstand in de groep. Als ik dat merk geef ik de instructie dat iedereen op zijn manier meedoet. Wil je niet meedoen, dan ben je stil en gun je de andere zijn concentratiemoment om in aandacht te zijn bij zichzelf. Dit werkt goed en op den duur doen steeds meer kinderen mee.

 

Mooie complimenten die ik ontvang als leraar/trainer …

  • “Mevrouw, we hebben zo gelachen vandaag.” Ik zeg altijd een les niet gelachen, is een les niet geleefd.

  • “Mevrouw, dank u wel voor deze leuke les, ik wou dat we vaker les van u hadden.” Ik geef één lesuur per week aan kinderen, dankbaar dat ik iets in hun raak.

  • “Mevrouw, u bent zo anders dan andere leraren” of “Is de les nu al om?”.‘Leuke lessen’ geven betekent niet alleen leuk, ook dat ze iets meenemen uit de les naar hun dagelijkse leven.


Ga voor bewegen in de klas en van bewegen naar stilte

Voorbeeldoefeningen:

Theorie koppelen aan beweging,

bijvoorbeeld door stellingen neer te zetten, waarbij ze een kant kiezen (startpositie is het midden) of meerdere keuzemogelijkheden op plekken in het lokaal. Keuzemogelijkheden: nee is staan op de stoel, ja is zitten op de grond. (Startpositie is zitten op de stoel).

Breingym-oefeningen.

Laat leerlingen bewegen als je merkt dat er onrust is. Ik begin als opwarmer met lopen naar rennen op de plaats, dan stil staan, energiestroom voelen in je lichaam. Kruisbeweging maken en kinderen uitleggen dat zij door deze beweging zorgen voor verbindingen maken tussen de linker- en rechterhersenhelft (op internet zijn tal van links te vinden, die je met kinderen in de klas kunt doen).Hand naar de knie (kruislings) om en om. Elleboog naar de knie.En kruislings de hak aanraken.- Wat ik ook doe is rek en strekoefeningen. Om ze te laten wennen doe ik dit eerst individueel.


Zelf begin ik met een oefening en vraag daarna of iemand het wil overnemen. Elke keer word ik verrast hoe creatief kinderen zijn om een oefening voor te doen. En... naast het lichaam voelen, wordt er ook samen gelachen. Mooie energie om met elkaar in verbinding te komen.


De Yoga-kaarten en energizers van Helen Pupperhart zijn geweldig om in te zetten.

Je kan een kaart laten kiezen door een leerling, die je het dan voor laat doen.


Mocht je ruimte hebben is het een uitdaging om in 2-tallen yoga-oefeningen te gaan doen. Dan bevorder je het bewegen, lichaamsbewustzijn ontwikkelen en het samenwerken. Geweldige oefeningen met afbeeldingen staan in het boek ‘Hoe overleef ik – Doe-het-zelf-yogaboek’ van Francine Oomen.

Ik heb gemerkt dat dit een uitdaging is voor kinderen. Oefeningen werken alleen als je afstemt op elkaar, omdat je dan je samen in balans ben.


Ga bewegen met kinderen als het onrustig is in de klas

Het is een signaal van kinderen dat de spanningsboog ‘op’ is en van daaruit naar de focus in het moment. Neem de oefeningen (bewegen en/of stilte) op in het dagrimte van je lessen.

Gun de kinderen en jezelf om er aan te wennen. Dat gaat niet vanzelf. Het trainen van je brein om gedragspatronen te doorbreken vergt oefening, oefening, oefening.

We zeggen niet voor niets “herhalen is de kracht van het leren’.


En lukt het mij altijd met een groep? Nee, echt niet. Soms lukt het niet en dan probeer ik het het de volgende keer weer. Elke dag een nieuw begin, Dat is ook wat kinderen wil meegeven. Lukt het een dag niet, morgen is een nieuwe dag om opnieuw te beginnen.

 

Jacqueline Casagrande

Leraar V.O. (Levensbeschouwing) & Trainer Mindfulness-Meditatie en Jongens in hun Kracht.)www.vorrei.nl


Op de gratis pagina van onze site staan twee mooie oefeningen om het lichaam weer tot rust te brengen. Ga hiervoor naar https://www.mojo51.nl/

101 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page