Voor sommige zijn de scholen al weer begonnen. Voor anderen is het bijna zover. Het zal na zes weken voor iedereen weer even wennen zijn. In zes weken vakantie is ieder kind weer een klein beetje veranderd. Sommige kinderen zijn fysiek gegroeid, omdat ze activiteiten hebben gedaan die ze sterker maakt. Sommige zijn mentaal gegroeid omdat ze na hebben gedacht, de rust hebben gekregen om zaken te verwerken of een beslissing hebben gemaakt. Andere kinderen hebben een rot tijd gehad, omdat waar ze wonen nu eenmaal geen feest is.
Logischerwijs hebben al deze kleine veranderingen invloed op de groepsdynamica van de groep. Daarom is het goed om na een grote onderbreking, zoals de kerstvakantie of zomervakantie, te beginnen met het opnieuw vormen van de groep en kinderen weer aan elkaar te laten wennen.
Voor spelletjes en oefeningen kun je gratis terecht op de pagina van Mojo51.
Er zijn scholen die dit bewust inzetten door de gouden- en zilverenweken na de zomer- en kerstvakantie. Als er geen speciale weken in de organisatie zijn om aan de groepsdynamica van je groep te werken, is er geen man overboord. Je kunt ook zelf beslissen om te werken aan groepsvorming,
Werken aan groepsdynamica doe je meestal als
· Het niet lekker loopt in de groep of
· De kinderen van de groep elkaar al lange tijd niet hebben gezien of
· Als er veranderingen in de groep zijn door nieuwe kinderen
Even in het kort waar het omgaat bij groepsvorming
Een positieve groepscultuur is van onschatbare waarde voor het creëren van een ondersteunende en plezierige leeromgeving. De eerste paar weken, dat de groep kinderen bij elkaar is, zijn cruciaal voor het opbouwen van zo'n positieve en inclusieve sfeer in de groep.. Het is een essentiële periode, omdat het de fundamenten legt voor een succesvol leerjaar.
Tijdens deze weken ligt de focus vooral op het creëren van een hechte gemeenschap binnen de klas en minder op de leerprestaties.
Er wordt extra aandacht besteed aan kennismaking (of het vertellen van wat je gedaan hebt tijdens de vakantie), het smeden van (nieuwe) vriendschappen en teambuilding. De leraren en/of begeleiders spelen een actieve rol in het stimuleren van een sfeer van respect, begrip en samenwerking.
Door het inzetten van leuke activiteiten of doen van oefeningen inzetten laat je de groep samen werken, zich aan elkaar voor stellen of bewust maken van elkaars talent. De activiteiten of oefeningen die je inzet hebben als doel de kinderen uit zijn comfortzones te halen, waardoor ze meer geneigd zijn samen te werken en hun zelfvertrouwen te vergroten. Het doel is niet alleen om kennis over te brengen, maar ook om de sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlingen te ondersteunen.
Met andere woorden: door bewust in het begin van een nieuwe (school)periode te investeren in het creëren van een positieve en ondersteunende groep, leg je de basis voor een succesvol en plezierige leeromgeving. In deze cruciale periode worden niet alleen banden tussen de kinderen gesmeed, maar ook de relatie tussen leraren/begeleider en kinderen versterkt, waardoor een vruchtbare basis wordt gelegd voor het hele jaar.
Hier zijn enkele manieren waarop het bevorderen van een positieve groepscultuur de sfeer in het groep kan verbeteren:
1. Verhoog Welzijn en Betrokkenheid:
·In een positieve groepscultuur voelen kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd. Dit leidt tot een verhoogd gevoel van welzijn en betrokkenheid bij het leerproces.
2. Stimuleer Open Communicatie:
Een positieve cultuur moedigt open communicatie aan tussen leerlingen/begeleiders en de kinderen. De kinderen voelen zich daardoor vrij om vragen te stellen, zorgen te uiten en ideeën te delen, waardoor een gezonde dialoog ontstaat.
3. Bevorder het Onderling Respect:
·Kinderen leren respectvol met elkaar om te gaan in een positieve klascultuur. Dit bevordert een gevoel van gemeenschap waarin diversiteit wordt gewaardeerd, en meningen en ideeën worden gerespecteerd.
4. Groepscohesie:
Kinderen voelen zich verbonden met elkaar als ze een positieve groepscultuur ervaren. Dit gevoel van verbondenheid draagt bij aan een harmonieuze groepsdynamiek en stimuleert samenwerking.
5. Laat Kinderen Elkaar Positieve Feedback:
·In een positieve groepscultuur wordt regelmatig positieve feedback gegeven. Kinderen worden aangemoedigd voor hun inspanningen en prestaties, wat hun zelfvertrouwen vergroot en een positieve houding ten opzichte van leren bevordert.
6. Voorkomen dat Kinderen Elkaar Uitlachen:
Een positieve groepscultuur creëert een veilige ruimte waarin kinderen zich comfortabel voelen om risico's te nemen, vragen te stellen en fouten te maken. Dit stimuleert een groei-mindset en een positieve houding ten opzichte van uitdagingen.
7. Laat Kinderen Elkaar Steunen bij Het Aanleren van Sociale Vaardigheden:
·Kinderen ontwikkelen positieve sociale vaardigheden wanneer ze zich gesteund voelen in hun omgeving. Dit draagt bij aan het opbouwen van sterke onderlinge relaties en vriendschappen.
Voor inspiratie om kinderen weer te laten wennen aan elkaar na de vakantie staan er gratis spelletjes en oefeningen op de pagina van Mojo51.
Comments